OBS! För att Geosafey ska fungera korrekt behöver användarna ha rätt platsinställningar
- Se till att du har ställt in "Alltid" i dina telefoninställningar
- Se till att din position är synlig och att "Track me" är påslagen under "Min sida" i appen.
Om en användare inte slagit på track me kan du göra det manuellt genom SAM. Användaren kommer då få upp en notifiering om att du slagit på funktionen. Läs om hur man slår på track me HÄR.
Du skapar ett GeoFence genom att dra ett lasso över det önskade området. Läs mer om Lasso HÄR
- Klicka på Funktionen Lasso
- Dra över det önskade området
- Högerklicka på området du har markerat med lassot
- Klicka på "Convert to fence"
- Ditt Geofence är nu skapat och går att hitta under fliken "Geofences" på din karta
Redigera ditt Geofence
Det är möjligt för dig att redigera ett geofence så fort det är skapat. Huruvidare du kan redigera eller inte styrs av din roll, läs mer om roller HÄR. Med SAM kan du;
- Redigera namn på Geofence
- Ändra existerande regler
- Skapa nya regler
Redigera namn på Geofence
- Ge ditt Geofence ett nytt namn genom att klicka på kugghjulet till höger om namnet
Ändra existerande regler
- Klicka på kugghjulet bredvid Geofence namnet
- Klicka på Kugghjulet bredvid den regel som du vill ändra
- Ändra de egenskaper som styr ditt Geofence
- Klicka på "Save"
Skapa nya regler
Med Geo Fence kan du själv skräddarsy fältet med olika regler som gäller för de användare som finns, går ut eller kommer in till området. Reglerna gör så att du kan:
- Skicka ett meddelande till användarna som rör sig ut/in i ett område
- Lägga till användarna som rör sig in/ut ur ett område i ett case
- Ta bort användarna som rör sig in/ut ur ett område ur ett case
Skicka meddelande till användarna
- Klicka på "NEW RULE" i nedersta högra hörnet
- Välj regelnamn
- Välj om meddelandet ska skickas när användarna rör sig ut ur eller in till valda området
- Välj "Notify User"
- Skriv meddelandet som du vill att användarna ska få
- Klicka på spara och nya regeln är skapad
Lägg till eller ta bort användarna från ett Case
- Klicka på "New rule" i nedersta högra hörnet
- Välj regelnamn
- Välj om meddelandet ska skickas när användarna rör sig ut ur eller in till valda området
- Välj "Add user to case"
- Markera önskat Case och klicka på den gröna symbolen i hörnet.
- Om du önskar att ta bort användare från case följer du samma steg men väljer "Remove user from Case" istället för "Add user to case"
I fallet ovan har vi skapar en regel som gör att varje användare som rör sig ur området blir tillagda i ett Case, regeln fick namnet "utvärdering" och används för att användarna ska utvärdera arbetet och rapportera om det som gjorts inom området när de väl har tagit sig ut.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.