I C-One hanterar du systemets användare i admin-vyn i menyfliken användare.
Lägga till nya användare i C-One
Vi har skrivit en egen artikel som beskriver hur du lägger till nya användare i C-One.
Glömt lösenord
Om en användare har glömt sitt lösenord kan antingen du som administratör ge användaren ett nytt lösenord på två olika sätt eller så kan användaren själv återställa sitt lösenord.
Du skickar emaillänk och kod till användaren:
- I admin-vyn klicka på menyfliken användare.
- Markera checkboxen för den användaren du vill återställa lösenordet för.
- Klicka på knappen Återställ lösenord/ Återställ inbjudan. Användaren får nu en email med en länk och en kod. Länken går till en sidan där användaren anger sitt användarid, skriver ett nytt lösenord och anger sin verifieringskod.
Du skapar nytt lösenord åt användaren:
- I admin-vyn klicka på menyfliken användare.
- Klicka på användaren som du ska ge ett nytt lösenord.
- I guiden anger du först ditt eget lösenord.
- Ange ett nytt lösenord för användaren och konfirmera det.
- Klicka på skicka.
Användaren begär själv nytt lösenord i appen:
- Klicka på glömt lösenord på appens inloggningssida i telefonen.
- Användaren får nu en email med en länk och en kod. Länken går till en sidan där användaren anger sitt användarid, skriver ett nytt lösenord och anger sin verifieringskod.
Återställa inbjudan till C-One
En inbjudan att bli användare i C-One har en begränsad giltighetstid. Normalt 24 timmar. Om giltighetstiden passerats kan du skicka en ny inbjudan:
- I admin-vyn klicka på menyfliken användare.
- Markera checkboxen för den användare som ska få en ny inbjudan.
- Klicka på knappen Återställ lösenord/ Återställ inbjudan.
Blockera eller tillåt en blockerad användare
Genom att du blockerar en användare i C-One kan användaren inte längre logga in i systemet.
- I admin-vyn klicka på menyfliken användare.
- Markera checkboxen för den användare du vill blockera.
- Klicka blockera.
Om du vill tillåta en blockerad användare i systemet igen:
- Klicka på användaren du vill tillåta igen.
- I guiden som popar ut; scrolla ner till tillgänglighet.
- Välj aktiverad i menyn.
- Klicka på skicka så är användaren aktiv igen.
Ändra språkinställningarna för en användare
Både i SAM och i appen kan du ändra språkinställningarna. För närvarande finns C-One tillgänligt på följande språk:
- Svenska (sv)
- Engelska (en)
Ändra språk i SAM:
- I admin-vyn klicka på användare.
- Klicka på den användare du vill ändra språkinställningen för.
- I pop-up guiden välj språk i menyn under rubriken språk.
- Klicka på skicka.
Ändra språk i appen:
I appen styrs språkinställningen av det val du gjort för din telefon. Språkinställningarna hittar du vanligtvis under inställningar i din telefon.
- I Android välj språk och inmatning, gör ditt språkval.
- I iPhone välj allmänt, språk och region, gör ditt språkval.
Lägga till och ändra telefonnummer för en användare
- I admin-vyn klicka på användare.
- Klicka på den användare du vill lägga till eller ändra telefonnummer för.
- I pop-up guiden skriver du telefonnumret i fältet för telefonnummer.
- Klicka på skicka.
Lägga till och ändra e-post för en användare
- I admin-vyn klicka på användare.
- Klicka på den användare du vill lägga till eller ändra e-postadress för.
- I pop-up guiden skriver du e-postadress i fältet för e-post.
- Klicka på skicka.
Lägga till och ändra profilbild för en användare
- I admin-vyn klicka på användare.
- Klicka på den användare du vill lägga till eller ändra profilbild för.
- I pop-up guiden klickar du på bildfältet för att aktivera uppladdning från din dator.
- Ladda upp bilden.
- Klicka på skicka.
Ändra en användares roll inom ett case
En användares roll kan bli ändrad för ett specifikt case vilket påverkar vad användaren får tillgång till och vilka förändringar de kan göra. Läs om roller här.
Ändras en användares roll inom ett case så blir den nya rollen enbart aktuell för det caset.
- Gå in under menyfliken case
- Välj case du vill justera
- Klicka på trepunktsmenyn
- Klicka på ”editera case”
- Välj en ny roll genom att klicka på rollrutan till höger om användarens namn.
- Klicka skicka för att konfirmera ändringarna
Ändra egna profiluppgifter som användare
En användare kan ändra sina egna uppgifter i appen om denna har fått rättigheten genom sin roll. Läs mer om roller HÄR. Om användaren inte har denna rättighet men önskar ha det behöver rättigheterna för rollen ändras.
- Starta Adminläge i din SAM-vy
- Gå in under fliken roller
- Välj rollen som du vill redigera (rollen kommer ändras för alla användare som har den rollen)
- Klicka i rättigheterna under ”hantera innehåll rättigheter” som öppnar möjligheten att redigera sin egen profil.
- Klicka på skicka högst upp på sidan
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.